Kerstmis - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van bartsaerens - WaarBenJij.nu Kerstmis - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van bartsaerens - WaarBenJij.nu

Kerstmis

Door: Evy, en Bart op 't einde

23 December 2012 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Ons boodskappe vir die komende feesdagen: BAIE VROLIKE KERSFEESWENSEN EN ’N FANTASTIES NUWE JAAR VOL GELUK, UITDAGINGS EN LIEFDE!!!!

Het blijft toch maar iets raar zo’n zomerse kerst bij een 30° temperatuurtje! Neje zenne, je hoort ons zeker nie klaag nie! Om dat kerstgevoel aan te wakkeren, zijn we gisteren stevig kerstinkopen gaan doen. Nu we geen cadeautjes voor familie en vrienden hoeven te kopen, besloten we onszelf maar eens extra goed te soigneren... ’t werd een meer dan geslaagd overvol mandje, en ook een stevig rekeningske!

Mijn eerste 5 wachten in 2 weken tijd in Pelonomi zitten erop, nie normaal nie... ’t waren best 2 zware weekjes, maar ‘k heb het overleefd. Het is een hectische bedoening op dat verloskwartier, en ook al zou ‘k het hier in geuren en kleuren beschrijven, dan nóg denk ik dat iemand het zich moeilijk kan voorstellen. Maar ‘k heb ’t overleefd, ‘k begin stillekesaan goed ingewerkt te raken en vooral ook wat meer zelfvertrouwen te krijgen. ‘k Klop wel soms zotte uurkes. Vorige donderdag was ik er om 7u 's morgens en ben pas door kunnen gaan op vrijdag 13u30... zonder een rustig momentje tussendoor. ‘k Ben half in't slaap gevallen in den auto als Bart me is komen halen. Dan in m’n bed nog enkele uurkes gerecupereerd totdat ik in paniek wakker werd en aan Bart halfslapend kwam vertellen da we dringend een keisersnitte moesten doen... ohboy, was efkes aan 't flippen!

Nu maandag mijn laatste wacht van ’t jaar. ‘k Breng kerstavond dus door in ’t verloskwartier van Pelonomi. Maar eens ik dinsdagmorgen Pelonomi verlaat, ben ik een weekje vrij tot na nieuwjaar. Bart heeft ne stoeren auto op hoge wielen gehuurd en vanaf woensdagmorgen trekken we er met onze tent op uit richting Lesotho...

Lesotho is een enclave in Zuid-Afrika en ongeveer zo groot als Belgie, met 2 miljoen inwoners. Het is een van de armste landen ter wereld en (effe doordenken) heeft het hoogste laagste punt van alle landen. Het wordt niet voor niets "the mountain kingdom" genoemd. We zijn niet zo een grote planners als het op reizen aankomt, dus Lesotho is ideaal voor ons. Iets reserven gaat meestal niet, want vele jeugdherbergen en campings hebben geen telefoon, elektriciteit of stromend water. We dachten eerst naar het Sehlabathebe nationaal park te gaan. "The park's main attraction is its sense of separation from the rest of the world." Enig probleem: ge kunt daar praktisch nie geraken nie. Ze raden u ruwweg aan om ze ver mogelijk met uwe 4x4 richting park te rijden en daar dan eens aan ne local te vragen of hij geen paarden en een week tijd heeft. Dan wordt het maar het Ts'ehlanyane national park, daar ligt toch al een weg naar toe. Hopelijk geraken we ook ergens aan de Sani pas op de zuidelijke grens met Zuid-Afrika en op enkele kilomters van het hoogste punt in Afrika ten zuiden de Kilimanjaro. Onderweg kunnen we Mokhotlong passeren, het koudste, droogste en meest afgelegen dorpke van Lesotho. "The horses parked outside the shops give the town a wild west feel." Uiteraard kunnen we dat niet doen met ons rijdend stukske jaren 80 geschiedenis op 4 wielen. We hebben dan maar wat steviger geschut gehuurd dat we dan gaan volstouwen met eten en drinken voor 5 dagen. En geld voor 5 dagen. Er is in heel Lesotho slechts 1 bankautomaat ergens in de hoofstad Maseru, in het noord-oosten, op 2 uur rijden van Bloem. Bovendien is die ene bankautomaat nog vaak kapot, echt waar.

• 27 December 2012 - 09:40

Jean:

Prettige feesten daar en .... al wat jullie kunnen wensen ....
    Maar dat hebben jullie al ..... mekaar en een avontuur in Zuid-Afrika !

Groetjes uit Belgie
    Jean

• 28 December 2012 - 21:53

Sabrina:

happy2013!
    Ik volg jullie blog al een hele tijd en ben steeds benieuwd naar alle leuke avonturen!
    Geniet met volle teugen want dit wordt een ongelooflijke belevenis.
    En hoe jullie mij (en iedereen die dit leest)laten mee ervaren is gewoon de max!
    Het ga je goed :-)
    Groetjes Sabrina(collega v Evy's mama)